De suikeroorlog

0

Nadat eerst vette voeding was verboden en daarna de koolhydraten, is nu de oorlog verklaard aan suiker. Met name geraffineerde suiker. Sommige wetenschappers menen zelfs dat witte suiker gif is. Hoe zit dat?

Het schijnt dat we allemaal suikerverslaafd zijn. Kijk eens naar de cijfers: aan meer dan 80% van de voedingsmiddelen in de supermarkt wordt suiker toegevoegd (het zit er van nature dus helemaal niet in!). Het zit uiteraard in koek en snoep, maar ook in sauzen, soepen, kant-en-klaarmaaltijden, ontbijtkoek, cruesli en vruchtenyoghurt, in soepen, salades en groente- en vleesgerechten. Gemiddeld eten Europeanen 30 kilo suiker per jaar (gelukkig nog heel wat beter dan de Amerikanen met hun 60 kilo).

Waarom is dat erg?
Uiteraard maakt suiker dik en is het slecht voor de tanden. Als je teveel zoet eet, raakt de lever overbelast en die slaat een deel ervan op als vet. Een deel van dat vet komt in de bloedbaan terecht en vormt daar het slechte cholesterol (LDL). Deze deeltjes kunnen op den duur leiden tot hartkwalen of –aanvallen.
Sommige studies wijzen uit dat suiker ook het risico op kanker vergroot. En uiteraard krijgt je bloedsuikerspiegel als je suiker eet een piek en komt de productie van insuline op gang, zodat de kans op diabetes veel groter is bij mensen die veel suiker eten.

Suikersynoniemen
De voedingsindustrie heeft meer dan 50 benamingen voor suiker: maltodextrose, glucose, fructose, melasse, rietsuiker, lactose, maisstroop, palmsuiker, enzovoort. Dat maakt verantwoord kiezen lastig, omdat je veel namen niet herkent als je braaf etiketten leest bij het boodschappen doen. Zo krijg je ongemerkt veel suiker binnen.
De ellende is gegroeid in de tijd waarop artsen meenden dat we minder vet moesten eten. Massaal werden bestaande producten uitgebracht in low-fat variant. Maar die hebben minder smaak, dus werden aan yoghurt, pindakaas, ketchup en zelfs vleeswaren suiker of suikervervangers toegevoegd.
Dat is de reden waarom mensen nu massaal dikker zijn dan toen ze nog gewone producten met vet erin aten. Bovendien barst het aantal (ge)zoete frisdranken de laatste jaren de winkelschappen uit. Overigens, ook honing, stroop en appelstroop zijn natuurlijk gewoon suiker.

Het nieuwe vet
Suiker is het nieuwe vet. Steeds meer waarschuwingen klinken er tegen de hoge consumptie van frisdranken en alle verborgen suikers. In de Amerikaanse staten New York en Californië liggen voorstellen klaar om mierzoete frisdranken te labelen met een waarschuwing. Het wachten is op het eerste etiket in Nederland ofwel de ingreep dat in veel producten de suiker flink wordt gereduceerd.
De beroemde Amerikaanse dokter Dr. Robert Lustig (die pasgeleden zijn suikeroorlog toelichtte bij RTL 4’s Umberto Tan, vindt dat mannen dagelijks niet meer dan 150 calorieën uit suiker zouden moeten eten en vrouwen zelfs niet meer dan 100. Dat is evenveel als één blikje fris.
cola

Dopamine
Hoe moeilijk is het om van suiker af te komen? Best moeilijk.
Geraffineerde suikers (en trouwens ook kunstmatige zoetstoffen) zorgen voor een dopaminepiekje in je hersenen. Daardoor ga je je lekker voelen. Dat maakt het heel moeilijk om er vanaf te komen, want je lichaam probeert dat lekkere gevoel alsmaar terug te krijgen. Het vraagt dus om suiker.
Het beste is suiker cold turkey van je menu te schrappen. Dat levert een paar vervelende weken op, maar dan ben je er ook vanaf. Je hebt de verslaving doorbroken (en kunt ooit heus wel weer een slagroompunt nemen).
Zorg die eerste weken dat je nooit honger hebt, want dan ga je gegarandeerd snaaien!

Mooie beloning
Zonder suiker verandert je leven zonder meer. Maar als je het jezelf voorneemt, gaat het lukken.
– Kook zelf! In kant en klaar maaltijden zit suiker, dus bouw tijd in om je voeding vers te kopen en je maaltijden zelf te bereiden. Haal je energie uit groente, complexe koolhydraten zoals zilvervliesrijst en haver, fruit, noten en zaden.
– Lees etiketten. Als een speurhond ga je voortaan de winkels door. Vermijd producten met ingrediënten die eindigen op ‘ose‘ (glucose, fructose, dextrose etc.). Koop geen dingen met stoffen die eindigen op stroop, siroop, honing of nectar.
Je zult zien dat je wat afvalt, dat je meer energie hebt (je suikerspiegel komt in balans), dat je beter slaapt en dat je huid opknapt. Als dat geen fantastische beloning is!

sweet
Meer weten? Begin eens op suikervrij.startpagina.nl.

Plaats een reactie